Waar kunnen wij u precies mee helpen?

Achteruitkijkspiegel Automatische versnelling Bestuurdersstoel Gas geven Gas en rem gecombineerd Gemakkelijker in en uit de auto Koppeling Meenemen van rolstoel - gebruiker met voldoende kracht Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig of geen kracht Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig kracht Meerijden in de rolstoel - Rolstoelauto Meerijden in de rolstoel - Rolstoelbus Remmen Schakelaars aanpassen Stuurinrichting Vastzetsystemen rolstoelen Zelf rijden in de rolstoel
Achteruitkijkspiegel
Automatische versnelling
Bestuurdersstoel
Gas geven
Gas en rem gecombineerd
Gemakkelijker in en uit de auto
Koppeling
Meenemen van rolstoel - gebruiker met voldoende kracht
Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig of geen kracht
Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig kracht
Meerijden in de rolstoel - Rolstoelauto
Meerijden in de rolstoel - Rolstoelbus
Remmen
Schakelaars aanpassen
Stuurinrichting
Vastzetsystemen rolstoelen
Zelf rijden in de rolstoel



Ga met de cursor van
uw muis over de auto

Achteruitkijkspiegel

Er zijn verschillende spiegels en spiegelopstellingen waarmee iemand die bijvoorbeeld zijn hoofd niet kan draaien of een beperkte zichthoek heeft, toch voldoende zicht krijgt om de auto veilig te besturen.

Automatische versnelling

Bijna alle automerken leveren wel een auto met automatische versnelling (automaat). Voor de automaat wordt gekozen in die situatie waar de bestuurder moeilijk of niet meer kan schakelen. Mede door de automaat kunnen gehandicapten eerder kiezen voor een zelfrij-situatie. Maar ook senioren kiezen steeds vaker voor het gemak van een automaat.

Bestuurdersstoel

Voor een goede bediening van de auto zijn de zithouding en kijkhoogte zeer belangrijk.

Gas geven

De meest voorkomende aanpassing is het gaspedaal links van het rempedaal plaatsen omdat de rechtervoet dan wel been niet of minder goed functioneert.

Gas en rem gecombineerd

Wanneer er onvoldoende handfunctie is om de gashendel of de handbedrijfsrem te bedienen dan kan een gas- en remsysteem uitkomst bieden. De hendel heeft zowel de functie van het gaspedaal als het rempedaal.

Gemakkelijker in en uit de auto

Heeft men moeite met in en uit de auto te komen, dan zijn er vele oplossingen mogelijk.

Koppeling

Als men in het bezit is van een handgeschakelde auto maar problemen heeft met de bediening van de koppeling c.q. koppelingspedaal, dan is de oplossing een half automatisch systeem die de functie van het koppelingspedaal overneemt.

Meenemen van rolstoel - gebruiker met voldoende kracht

Als de rolstoelgebruiker zelf de bestuurder van de auto is en beschikt over voldoende kracht in de armen, dan kan bijvoorbeeld de rolstoel tussen de voorstoelen en de achterbank meegenomen worden.

Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig of geen kracht

Een elektrische kofferbaklift is er voor rolstoelgebruikers die nog een geringe sta- en loopfunctie hebben.Tijdens het elektrisch omhoog hijsen komt de rolstoel horizontaal te hangen zodat hij plat achter in de koffer komt te liggen waarna ook de liftarm wordt ingeklapt en men het kofferdeksel kan sluiten.

Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig kracht

De interieurlift is ontworpen voor rolstoelgebruikers die wel kunnen 'overwippen' vanuit de rolstoel in de auto, maar die daarna niet in staat zijn om de rolstoel in de auto te trekken.

Meerijden in de rolstoel - Rolstoelauto

Een rolstoelauto is aangepast voor het vervoer van één rolstoelpassagier. Afhankelijk van de afmetingen van de rolstoel, kunt u minimaal 3 tot maximaal 5 personen vervoeren met een rolstoelauto (incl. rolstoelpassagier & bestuurder).

Meerijden in de rolstoel - Rolstoelbus

Een rolstoelbus is aangepast voor het vervoer van één of meerdere rolstoelpassagier(s). Afhankelijk van de afmetingen van de rolstoel, kunt u minimaal 3 tot maximaal 6 personen vervoeren met een rolstoelauto (incl. rolstoelpassagier & bestuurder).

Remmen

De handbedrijfsrem is een eenvoudige maar praktische oplossing wanneer men niet voldoende kracht in voeten of benen heeft om het originele rempedaal te bedienen. De bediening van de rem doet u in dit geval met uw hand. Door het van u afduwen van een aangepaste hendel kunt u remmen.

Schakelaars aanpassen

Aanpassen van de verplichte inrichtingscomponenten zoals verlichting, ruitenwisser/ruitensproeier, claxon en richtingaanwijzers kan op diverse manieren.

Stuurinrichting

Normaal stuurt men met de handen maar wanneer deze niet goed functioneren of helemaal ontbreken, kan dat worden overgenomen door de voet.

Vastzetsystemen rolstoelen

Met het oog op onze veiligheid zijn we inmiddels overtuigd van het nut van veiligheidsgordels en airbags. Zo ook moet een rolstoelgebruiker goed worden vastgezet. Er zijn verschillende systemen op de markt.

Zelf rijden in de rolstoel

Onder de noemer zelfrij-situatie verstaan de Auto Aanpassers Nederland die aanpassingen die nodig zijn om de rolstoelgebruiker zelfstandig en zonder hulp van derden te laten autorijden. Zelfs met de rolstoel achter het stuur.


Alle aanpassingen op een rij

Achteruitkijkspiegel

Er zijn verschillende spiegels en spiegelopstellingen waarmee iemand die bijvoorbeeld zijn hoofd niet kan draaien of een beperkte zichthoek heeft, toch voldoende zicht krijgt om de auto veilig te besturen.

Zo kennen we o.a. de dode-hoekspiegel en de panoramische binnenspiegel. Deze laatste geeft niet alleen zicht naar achteren maar ook zicht op wat links en rechts van u rijdt.


Automatische versnelling

Stuurbekrachtiging is in principe op iedere auto leverbaar en ook leveren bijna alle automerken wel een auto met automatische versnelling (automaat). Voor de automaat wordt gekozen in die situatie waar de bestuurder moeilijk of niet meer kan schakelen. Mede door de automaat kunnen gehandicapten eerder kiezen voor een zelfrij-situatie. Maar ook senioren kiezen steeds vaker voor het gemak van een automaat.

De aanpassingen van de automaat hebben betrekking op o.a.:

  • Het eenvoudiger of lichter bedienbaar maken van de keuzehendel
  • Het inkorten dan wel verlengen van de keuzehendel
  • Keuzehandel elektrisch bedienbaar
  • En door de ontgrendeling van de keuzehendel (normaal aan de zijkant vande hendel) boven op de hendel te plaatsen waardoor een drukbeweging ontstaat in plaats van een knijpbeweging.

Bestuurdersstoel

Voor een goede bediening van de auto zijn de zithouding en kijkhoogte zeer belangrijk. Met de hoog/laagzit kan men hiervoor de juiste instelling vinden.

Met de verlengde stoelslede kan de stoel in vergelijking met de originele stoelslede verder naar voren of achteren geschoven worden waardoor in- en uitstappen eenvoudiger wordt.


Gas geven

De meest voorkomende aanpassing is het gaspedaal links van het rempedaal plaatsen omdat de rechtervoet dan wel been niet of minder goed functioneert.

Een praktische oplossing is, gas geven met de handen door middel van het naar u toe trekken van een hendel. Deze hendel neemt de functie van het gaspedaal over.

Ook de gasring welke aan de voorzijde op het stuur wordt geplaatst is een mogelijkheid om met de handen gas te geven. Of kniegas, hier geeft men gas door het met de knie wegduwen van een hendel.


Gas en rem gecombineerd

Wanneer er onvoldoende handfunctie is om de gashendel of de handbedrijfsrem te bedienen, dan kan een gas- en remsysteem uitkomst bieden. De hendel heeft zowel de functie van het gaspedaal als het rempedaal.

Parallelpedalen worden gebruikt wanneer men te korte benen heeft. Door het plaatsen van parallelpedalen komen deze meer naar voren en/of boven.


Gemakkelijker in en uit de auto

Heeft men moeite met in en uit de auto te komen, dan zijn er vele oplossingen mogelijk.

Draaistoel
De draaistoel kan 90 graden worden gedraaid en eventueel naar buiten worden geschoven. Makkelijk in situaties waarin een ander hulp biedt bij het in- en uitstappen. Buiten de auto is er meer ruimte en kan de hulpverlener bij het overtillen zijn of haar rug rechthouden. Ook het overschuiven van de rolstoel naar de draaistoel is gemakkelijker.

Stijgzit
Met de stijgzit is het “ploffen” in de auto verleden tijd. De stijgzit helpt u om moeiteloos van zit tot stand te komen en omgekeerd. Opgeklapt naast de bestuurderszitplaats neemt deze vrijwel geen ruimte in.

Elektrische instaptrede
De elektrische instaptrede overbrugt het verschil in hoogte om het in – en uitstappen gemakkelijker te maken. De instaptrede komt automatisch bij het openen van de zijdeur vanonder de auto vandaan en verdwijnt weer bij het sluiten van de deur.


Koppeling

Als men in het bezit is van een handgeschakelde auto, maar problemen heeft met de bediening van de koppeling c.q. koppelingspedaal, dan is de oplossing een half automatisch systeem dat de functie van het koppelingspedaal overneemt.

Door middel van het indrukken van een knopje op de versnellingshendel wordt het koppelingspedaal bediend.

Mocht het koppelingspedaal in de weg zitten dan is dit opklapbaar of uitneembaar te maken.


Meenemen van rolstoel - gebruiker met voldoende kracht

Als de rolstoelgebruiker zelf de bestuurder van de auto is en beschikt over voldoende kracht in de armen, dan kan bijvoorbeeld de rolstoel tussen de voorstoelen en de achterbank meegenomen worden. De rolstoelgebruiker moet dan doorschuiven van bijrijderstoel naar de bestuurdersstoel, klapt de rolstoel in en trekt deze op een vlonder achter de voorstoelen. Door het plaatsen van deze vlonder wordt het hoogteverschil tussen vloer en dorpel kleiner waardoor de rolstoel gemakkelijker in en uit te laden is. Een dorpelstrip kan geplaatst worden om beschadigingen te voorkomen.

Er is ook een aanhangwagen voor het meenemen van uw rolstoel of driewieler. Alle handelingen zijn met één hand uitvoerbaar en vergen slechts weinig kracht.


Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig of geen kracht

Een elektrische kofferbaklift is er voor rolstoelgebruikers die nog een geringe sta- en loopfunctie hebben.Tijdens het elektrisch omhoog hijsen komt de rolstoel horizontaal te hangen zodat hij plat achter in de koffer komt te liggen waarna ook de liftarm wordt ingeklapt en men het kofferdeksel kan sluiten.

De elektrische kofferbaklift is er in diverse uitvoeringen: van 25 kg tot 200 kg.

Daklift
De daklift is een praktische en eenvoudige oplossing voor het zelf meenemen van een opvouwbare rolstoel. Door het bevestigen van een haak aan de rolstoel en het bedienen van één-handschakelaar wordt de rolstoel automatisch ingeklapt en omhoog gehesen in de box op het dak.

Heeft men geen sta – of loopfunctie meer, of ontbreekt voldoende kracht om handelingen als doorschuiven van bijrijderstoel naar bestuurdersstoel te verrichten, dan bieden de volautomatische  Robot 2000 en Abi loader een oplossing. De bestuurder kan vanuit de rolstoel in de auto plaatsnemen en de rolstoel in de koffer van de auto laden zonder een extra transfer te maken of moeilijke handelingen verrichten als tillen, duwen of trekken van de rolstoel.

De Auto Aanpassers Nederland weten uit ervaring welke merken en types auto’s zich uitstekend lenen voor inbouw van deze oplossingen.


Meenemen van rolstoel - gebruiker met weinig kracht

De interieurlift is ontworpen voor rolstoelgebruikers die wel kunnen ‘overwippen’ vanuit de rolstoel in de auto, maar die daarna niet in staat zijn om de rolstoel in de auto te trekken.

De elektrische interieurlift hijst de rolstoel achter de voorstoel. Hulpmiddel bij de interieurlift is de parapluhaak om het rechterportier te openen/sluiten.


Meerijden in de rolstoel - Rolstoelauto

Een rolstoelauto is aangepast voor het vervoer van één rolstoelpassagier. Afhankelijk van de afmetingen van de rolstoel, kunt u minimaal 3 tot maximaal 5 personen vervoeren met een rolstoelauto (incl. rolstoelpassagier & bestuurder).

Een standaard ombouw voor een rolstoelauto bestaat uit een bodemverlaging, aangepaste brandstoftank, nieuwe uitlaat, inrijplaat, rolstoel-vastzet-systeem en drie-puntsgordel voor rolstoelgebruiker.

Daarnaast kan deze optioneel vaak worden voorzien van een knielsysteem, NIVO-systeem of zaksysteem. Hierdoor is vaak een kortere inrijplaat mogelijk. Een rolstoelauto wordt altijd bereden tegen het normale wegenbelasting-tarief.


Meerijden in de rolstoel - Rolstoelbus

Een rolstoelbus is aangepast voor het vervoer van één of meerdere rolstoelpassagier(s). Afhankelijk van de afmetingen van de rolstoel, kunt u minimaal 3 tot maximaal 6 personen vervoeren met een rolstoelauto (incl. rolstoelpassagier & bestuurder).

Een standaard ombouw voor een rolstoelbus bestaat uit een nieuwe grondplaat, binnen- & hemelbekleding, (extra) stoelen of bank, inrijplatform of rolstoellift, rolstoel-vastzet-systeem en drie-puntsgordel voor rolstoelgebruiker.

Een nieuwe ombouw wordt altijd geheel naar wens van de klant ingericht. In de meeste gevallen zit de rolstoelpassagier op de 2e zitrij. Echter door de riante binnenhoogte is het in de grotere rolstoelbussen ook mogelijk om op de 1e zitrij te komen met rolstoel. U kunt dan plaatsnemen vanuit uw rolstoel als bestuurder of als bijrijder. Met een rolstoelbus is het mogelijk om in aanmerking te komen voor het lage wegenbelasting-tarief voor rolstoelgebruikers. Informeer bij een AAN-autoaanpasser naar de voorwaarden.


Remmen

De handbedrijfsrem is een eenvoudige maar praktische oplossing wanneer men niet voldoende kracht in voeten of benen heeft om het originele rempedaal te bedienen. De bediening van de rem doet u in dit geval met uw hand. Door het van u afduwen van een aangepaste hendel kunt u remmen.

Maar ook de remslof is een simpele maar adequate oplossing. De remslof is een schoenafdruk met opstaande randen waardoor de voet geplaatst in de remslof niet kan wegschuiven.Het “slofpedaal” loopt op kogellagers om de bediening zo licht mogelijk te maken.

Het voetrempedaal is opklapbaar te maken zodat het niet in de weg zit.

Wanneer men te weinig kracht in voeten of benen heeft om het originele rempedaal te bedienen kan een op maat afgestelde extra rembekrachtiger uitkomst bieden.


Schakelaars aanpassen

Aanpassen van de verplichte inrichtingscomponenten zoals verlichting, ruitenwisser/ruitensproeier, claxon en richtingaanwijzers kan op diverse manieren.

Zo kunnen de bedieningen links op de portierarm worden geplaatst.

Ook kunnen bepaalde bedieningen door elektronische systemen worden overgenomen. De regensensor is zo’n elektronisch module: deze meet de vochtigheid van de voorruit en afhankelijk hiervan wordt de ruitenwisser ingeschakeld op de juiste snelheid.

Wanneer men de schakelaars moet bedienen zonder het stuur los te laten kan een infrarood schakelkastje dat meedraait bij het sturen een oplossing zijn.


Stuurinrichting

Normaal stuurt men met de handen, maar wanneer deze niet goed functioneren of helemaal ontbreken, kan dat worden overgenomen door de voet.
Voor weer andere bestuurders is het draaien van het stuur, ook al heeft deze stuurbekrachtiging, een probleem. Met de joystick of mini stuur maakt men een kleine slag waardoor slechts weinig kracht nodig is om te sturen.

Andere stuuroplossingen zijn:

  • verlengde stuurkolom
  • kantelbaar stuurwiel
  • verticaal of horizontaal stuurwiel
  • handspalk of polsspalk
  • stuurknop

Vastzetsystemen rolstoelen

Met het oog op onze veiligheid zijn we inmiddels overtuigd van het nut van veiligheidsgordels en airbags. Zo ook moet een rolstoelgebruiker goed worden vastgezet. Hiervoor zijn verschillende systemen op de markt.

Een systeem voor het veilig vervoeren van rolstoel en passagier is 4-punts gordelfixatie, waar gebruik wordt gemaakt van veiligheidsgordels of riemen. Deze vastzet mogelijkheid is er in verschillende varianten. Daarnaast zijn er nog andere volautomatische en elektrische systemen.

De Auto Aanpassers Nederland kunnen u adviseren welke variant het beste bij u past.


Zelf rijden in de rolstoel

Onder de noemer zelfrij-situatie verstaan de Auto Aanpassers Nederland die aanpassingen die nodig zijn om de rolstoelgebruiker zelfstandig en zonder hulp van derden te laten autorijden. Zelfs met de rolstoel achter het stuur.

De aanpassingen zijn sterk afhankelijk van het soort handicap van de bestuurder en de daaraan gekoppelde beperkingen rijbevoegdheid.